ORDKLASSER



När jag och min syster var liten så brukade vi spela en massa olika spel. Även sådana spel där man måste kunna räkna och skriva för att klara. Det fanns 3 sånger på ett av spelen där de sjöng om SUBSTANTIV, VERB och ADJEKTIV.
Vi brukade lyssna på dessa låtar,, alla förutom ADJEKTIV för den var så dålig. De hjälper mig även idag när jag ska tänka efter vad det är för ordklass.. UNDERBAR text för övrigt! Ska försöka skriva ner dem så gott som det går!

SUBSTANTIV:
Su-su-su-su-su-bstativSu-su-su-su-su-bstativ.
Du Jacob
JA
Du klär dig i substantiv
Va?
Du Jacob
Ja
Du klär dig i substativ
Om du ser dig runt omkring, en person plats eller ting, som skjorta hatt eller ring är allting substantiv, så du klär dig i substantiv
Du Lisa
JA
Du äter ett substatib
va sa du?
Du Lisa
Ja
Du äter ett substanti
Nähä?
Om du ser dig runt omkring, en person plats eller ting, som skjorta hatt eller ring är allting substantiv, så du klär dig i substantiv


VERB (kommer inte ihåg början så bra) 
Verb berättar vad som sker
Verb beskriver vad som händer
Det var en get som lärde mig allt detta
Lyssna på mig nu jag ska berätta
Det är svårt att tro, men han åt upp min sko
han sa den var superb
Sen drog han sina bästa verb!
ÄTA , TUGGA, SVÄLJA

Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Substantiv var lättare att komma ihåg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0