ÄLG



Sverige har ju som bekant ett rikt djurliv. Därför vill jag presentera...




eller Alces Alces som den heter på latin, eller skogens konung som även är poppis; är det största hjortdjuret som du kan hitta på vårt klot. Finns såklart inte bara i Sverige. Men har en stor koppling till våra stora, djupa och gröna skogar. Älg är poppis bland turister. Men även gillar urbefolkningen att jaga dem. Gubbar och gummor tar med sig kappsäcka i skogen för att vänta på 20taggarn. Själv har jag aldrig varit delaktig i en jakt. Dock har jag sätt en del levade och döda älgar, då jag bor i skogen och har bott granne med ett slakteri.
Om man gillar älgar som jag så kan man också besöka Älgfarmen i Bjurholm, vilket jag har hunnit med ett antal gånger.
Ibland så springer älgarna runt på vägarna och blir då påkörda. En varning, kör inte på en älg!

Man ska inte reta upp en heller..




Som sagt: DE ÄR STORA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0